نرم افزار سرشماری و پلاک کوبی درختان فضای سبز

پلاک‌ کوبی درختان و شناسنامه دار کردن الکترونیکی درختان

ماده 2 قانون حفظ و گسترش فضای سبز

در رابطه با پلاک‌ کوبی درختان باید به این نکته توجه کرد که طبق ماده 2 قانون حفظ و گسترش فضای سبز، شهرداری‌ها در محدوده قانونی و حریم شهرها مکلف‌اند ظرف مدت یک­سال شناسنامه شامل تعداد، نوع، محیط بُن و سن تقریبی درختان محلهای مشمول این قانون را تنظیم کنند و این شناسنامه هر پنج سال یک‌بار تجدید و سند اجرائی این قانون می‌باشد. شهرداری‌ها مکلف‌اند درختان معابر، میادین، بزرگراه ها و پارکها را پس از از تنظیم مشخصات آنها پلاک کوبی کنند.

این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که بسیاری از کشورهای اروپایی در بازه های زمانی کوتاهتری اقدام به پایش و پلاک کوبی درختان می کنند. به عنوان مثال پارک ملی سنگاپور هر ساله با استفاده از ابزارهای GIS بالغ بر 1.3 میلیون درخت را پایش می کند. درختان در سایت های پر رفت و آمد مانند بزرگراه ها و جاده های اصلی، هر 6 تا 12 ماه یک بار مورد بازرسی قرار می گیرند. این زمان کمتر از دستورالعمل انجمن بین المللی درختکاری (ISA) است که در مورد سایتهای “پرخطر” انجام می شود که از هر یک تا دو سال یکبار است. این درختان از طریق یک سامانه تحت وب قابل دسترس هستند.

tree map

شناسنامه دار کردن درختان

پایش اطلاعات درختان و شناسنامه دار کردن آنها اصولا به دو روش سنتی و الکترونیکی انجام می شود. روش سنتی که در حال حاضر اغلب از این روش استفاده می شود دارای مشکلات فراوانی است. در اینجا به برخی مشکلات روش‌های سنتی اشاره می‌کنیم.


روش سنتی پلاک کوبی درختان:

برای شناسنامه دار کردن و پلاک‌کوبی درختان لازم است که اطلاعات مختلف درختان برداشت و آماربرداری شود. این کار اغلب به روش های سنتی و از طریق پرسش نامه های کاغذی انجام می گیرد که منجر به مشکلات متعددی می شود.

پلاک کوبی سنتی درختان


مشکلات و معایب روش های سنتی پلاک کوبی درختان:

  • کار با فرمهای کاغذی سخت و دست و پاگیر است به خصوص اگر آماربرداری در هوای سرد و بارانی انجام بگیرد.
  • با توجه به اینکه تمامی مراحل کار از جمله ثبت و ورود اطلاعات به صورت دستی انجام می‌گیرد، این کار شدیدا مستعد خطا است.
  • زمانبر بودن فرایند پایش اطلاعات درختان و گم و گورشدن فرمهای کاغذی
  • غیر قابل اعتماد بودن نتایج و آمار خروجی
  • عدم امکان گزارش گیری های متنوع بر روی درختان
  • عدم امکان مدیریت درختان بعد از پایش
  • عدم امکان بروز نگهداشتن آمار درختان و در نتیجه عدم دسترسی به آمار دقیق

روش الکترونیکی پلاک کوبی درختان و شناسنامه دار کردن درختان

در این روش کلیه مراحل کار از مرحله پایش تا تجمیع اطلاعات و گزارشات آماری تماماً از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری انجام می شود.

مزایای روش الکترونیکی پلاک کوبی درختان:

  • کوتاه شدن فرایند پایش اطلاعات درختان و درنتیجه صرفه جویی در منابع و هزینه‌ها
  • انجام فرایند پلاک کوبی درختان ده برابر سریعتر از روش سنتی؛ به نظر شما این فوق العاده نیست؟!!!
    • این آمار بر اساس تحلیل و مقایسه داده های چندین شهر در طی زمانهای مختلف به دست آمده است.
  • کاهش شدید هزینه‌های میدانی در حین فرایند پلاک کوبی درختان
  • امکان مدیریت درختان و بروز نگه داشتن آخرین آمار آنها تا همیشه؛ یک بار برای همیشه
روش الکترونیکی پلاک کوبی درختان

نرم افزار پلاک‌ کوبی درختان «حامی درخت»

گروه نرم افزاری آسمان فناوری آسیا اقدام به تولید یک سامانه نرم‌افزاری نموده است که قادر است تمامی مراحل پایش درختان، شناسنامه‌دار کردن درختان و نیز پلاک‌کوبی درختان را به صورت الکترونیکی انجام دهد. این سامانه علاوه بر کوتاه کردن چندین برابری فرایند پلاک کوبی درختان، آمارهای متنوع و بسیار دقیقی ارائه می‌دهد. در طراحی این سامانه، فرایندهای کاری آماربردای و پلاک‌کوبی به دقت بررسی و در برخی موارد مهندسی مجدد شده‌اند. در نتیجه در مقایسه با سایر روش‌های الکترونیکی، پیشرفت پروژه در این روش بسیار سریع‌تر است.

نرم افزار پلاک کوبی و آماربرداری درختان

نرم افزار پلاک کوبی حامی درخت
در پایان باید گفت که امکانات نرم افزار پلاک کوبی درختان حامی درخت صرفاً مربوط به فرایند پلاک کوبی و پایش درختان نیست. بخش مهمی از قابلیتها و امکانات این سامانه مربوط به مدیریت درختان بعد از انجام پلاک کوبی است. اگر مایل هستید در این رابطه بیشتر بدانید با ما تماس بگیرید.